5 tips voor klant-centraal werken

1. Integreer front- en backoffice

Als de salesafdeling van een bedrijf iets belooft, moet de back-office dat ook waarmaken. De voor- en achterkant van een organisatie moeten op elkaar zijn afgestemd. Voorwaarde voor succes is het beschikken over een CRM omgeving waarbij front- en back-office contextueel zijn geïntegreerd. Bij een dergelijke omgeving kunnen medewerkers van verschillende afdelingen van elkaar zien wat de status is op tal van fronten. Ze beschikken over bruikbare informatie om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen.

2. Maak gebruik van big data

U heeft veel informatie over uw klanten verzameld. Over hoe ze denken en hoe ze aangesproken willen worden. De een wil bijvoorbeeld liever per mail worden benaderd dan per telefoon. Dit is allemaal bruikbare informatie die uit het klantensysteem kan worden gehaald. Daarnaast zijn patronen te ontdekken en analyses te maken. Denk aan moment voor verlenging contracten, inspringen op alerts en de vertaling ervan in (ver)koopsignalen. Voorwaarde voor succes is dat u beschikt over een goede datahuishouding.

3. Houdt u aan regelgeving

De data die u van uw klanten gebruikt, mag niet in strijd zijn met de wetgeving die privacy in de gaten houdt. U mag niet zomaar data over klanten met derden delen, gebruiken en toepassen. Daar hoort een organisatie zich naar te gedragen en de ICT zakelijk zo in te richten dat rekening wordt gehouden met de privacy- en andere wet en regelgeving ter bescherming van klanten en andere stakeholders.

4. Wees loyaal aan klanten

Als u loyaal aan klanten bent, behoudt u ze. Het totale service apparaat moet kloppen, alles komt bij elkaar. Als boven een mail een verkeerde aanhef staat (bijvoorbeeld meneer in plaats van mevrouw), maakt dat meteen een verkeerde indruk. Goede service verlenen zit in kleine dingen. Stuur ze naast een offerte ook eens een verjaardagskaart of stuur ze een bos bloemen bij de geboorte van een kind

5. Wees pro-actief

Op basis van ‘alerts’ kunt u sneller communiceren. Het systeem waarschuwt u bijvoorbeeld als er op verschillende afdelingen klachten zijn van één klant, zodat u even persoonlijk contact kunt opnemen. Of er komt een alert als het abonnement van de klant over drie maanden afloopt, een mooi moment om te vragen of ze tevreden zijn.

Kortom

Het inrichten van de bedrijfsapplicaties gaat verder dan software bestellen. De meerwaarde zit in het goed inrichten zodat front- en backoffice aan elkaar zijn gekoppeld. De expertise van INTERNET OVERAL is om de juiste software te leveren en te adviseren over de juiste inrichting daarvan. Zodat u klant-centraal kan werken! Wij denken graag met u mee.

Kennismaken?

INTERNET OVERAL deelt met u de vijf beste tips om klant-centraal te werken. Wij helpen u om ICT zodanig in te zetten dat uw klant de beste service krijgt. Met de juiste inrichting van software kunt u zich volop op de klant richten.

Meer weten

Deel dit bericht:

Inschrijven voor de nieuwsbrief


Voornaam*
Achternaam*
Email*
Neem de code over
Reload
Sluiten