Do’s en dont’s voor overstappen naar de cloud

1. Zorg voor een goede beveiliging

Als uw bedrijf overgaat naar het werken in de cloud, moet de basis infrastructuur op orde zijn. De gebruiker gaat voortaan rechtstreeks het internet op in plaats van de route met VPN en de server. Dit houdt in dat uw internetaansluiting en het lokale netwerk goed op orde moeten zijn en dat de beveiliging van end-points (de verschillende devices waarop wordt gewerkt) geregeld is. Dat is de eerste stap in het proces.

2. Kies een prettige computer

Als u in de cloud wilt gaan werken, zit u niet meer vast aan het merk Microsoft. U kunt via de browser naar uw applicaties met een Windows, Mac of Linux computer. Alles werkt via de browser, bij voorkeur Chrome. Uw computers hoeven niet te worden vervangen, u bent vrij om om te kiezen welk operating systeem u wenst te gebruiken. Een pc met Windows is goedkoper bij aanschaf, maar blijft gevoelig voor updates terwijl je de programma’s erop eigenlijk niet gebruikt. Een Mac is gebruiksvriendelijker, heeft een betere interface en minder bijkomende kosten. Kiest u voor Google for Work dan kunt u zelfs werken met Chromebooks, de keus is aan u. Laat u vooraf goed adviseren.

3. Regel het centraal beheer

Als uw bedrijf via de cloud gaat werken, kan elke medewerker met eigen meegebracht device (laptop, smartphone, ipad etc) aan de slag. Zakelijk gezien moet je dan wel een aantal zaken regelen. Het fenomeen Bring Your Own Device (BYOD)vraagt om extra aandacht voor security, data-eigendom, toegangsrechten en werkafspraken. Binnen Google for Work als ook Zoho diensten kan dit centraal worden geregeld. Denk aan de voordelen van BYOD bij tijdelijke medewerkers. Met hun eigen telefoon en laptop kunnen ze naar de zaak komen. Voor de duur van de opdracht krijgen ze toegang tot de systemen en hebben ze een email van het bedrijf. Punt van aandacht hierbij is dat het centraal beheer goed wordt geregeld.

4. Maak een frisse start

Denk voor u overstapt naar de cloud goed na over wat u meeneemt aan digitaal archief. Als uw bedrijf 15 jaar bestaat, moeten dan alle emails mee of zijn die van de laatste drie maanden ook voldoende? Het kost geld om zo’n grote hoeveelheid data te migreren. Hoe belangrijk is het om al die oude data nog te hebben? Bewaar wat nodig is voor de belastingadministratie en begin verder met een schone lei. Dit kan ook voor een cultuuromslag binnen het bedrijf zorgen, maak een frisse start. Denk na over nut en noodzaak van oude data, u heeft nu de keus.

5. Kies voor applicaties van één merk

Als u naar de cloud gaat, breng dan vooraf in kaart met welke applicaties u werkt. Misschien is er wel sprake van functionele overlap, zijn alle applicaties wel noodzakelijk, wie gebruikt ze wel en wie niet? Als u dan overstapt denk dan na over applicaties die onderling integreren, dan hoeft u bepaalde data maar één keer in te voeren in plaats van meerdere keren. Belangrijker nog dan hoeft u geen kosten te maken voor maatwerk en beheer van koppelingen. Als alles van één merk is, gaat de integratie makkelijker en scheelt dat veel geld. Voorkom dat sales met een systeem A werkt en HR met systeem B als beiden onderlinge verbonden dienen te zijn. Laat u vooraf goed adviseren, zodat alles stapsgewijs geschikt is om cloud-based te werken. Kijk vanuit een breed perspectief: internet, telefonie en beveiliging horen allemaal bij elkaar.

Kennismaken?

INTERNET OVERAL adviseert u graag om de overlap succesvol te laten verlopen.

Deel dit bericht:

Inschrijven voor de nieuwsbrief


Voornaam*
Achternaam*
Email*
Neem de code over
Reload
Sluiten