Mobile First en VoIP

Op welke wijze heeft uw bedrijf telefonie ingericht? Gaat dit nog op de old school manier via een vaste lijn, met een eigen telefooncentrale en telefoons met krulsnoeren? Of bent u reeds overgestapt naar een VoIP-oplossing? Als we kijken naar de duidelijk waarneembare trends en ontwikkelingen op internetgebied weten we dat steeds meer bedrijven rekening moeten gaan houden met Mobile First werken. Mobile VoIP is in het kader van Mobile First werken een goed alternatief voor telefoniediensten binnen uw bedrijf.

Mobile First werken

De komende jaren wordt Mobile First werken steeds belangrijker. We zouden kunnen zeggen dat het een gemeengoed gaat worden. Over een aantal jaar weten we niet beter en gebruiken we voor onze werkzaamheden alleen nog maar mobiele devices. Het is voor bedrijven belangrijk om hier over na te denken en hierop te anticiperen. Wij willen u alvast laten kennismaken met Mobile VoIP.

Wat betekent Mobile First in relatie tot VoIP en mobiele telefonie?

Veel bedrijven hebben momenteel vaste telefonie op hun kantoren. Dit betekent dat er een telefooncentrale is in combinatie met vaste toestellen op het bureau of draagbare dect-telefoons. Als we weten dat Mobile First werken zo belangrijk gaat worden, past vaste telefonie totaal niet in het plaatje. Mobile VoIP zou daarentegen een goede oplossing kunnen zijn. Maar wat houdt het precies in? Bij Mobile VoIP verplaatst u uw telefooncentrale naar een datacenter, ofwel uw telefonie komt in de cloud. Het grootste voordeel hiervan is dat er in deze omgeving een vast telefoonnummer kan worden toegevoegd aan de smartphone van een medewerker. Kort gezegd, een medewerker gebruikt zijn smartphone, die hij toch al altijd bij zich heeft, als werktelefoon en de oude krulsnoertelefoons kunnen de deur uit.

Wat zijn de mogelijkheden met Mobile VoIP?

Bij Mobile VoIP kan er een vast nummer, via een user-id profiel, aan een mobiele telefoon worden toegevoegd. Door middel van een App kan de medewerker zijn vaste telefoon bedienen, hij kan zelf aangeven wanneer en hoe hij bereikbaar is en hij heeft kan tijdens een meeting zijn telefoon laten doorschakelen naar bijvoorbeeld een collega. De app kan ook op een tablet of laptop (met headset) worden geïnstalleerd. In de centrale zelf kunnen zaken als doorschakelingen, usergroepen, keuzemenu’s en wachtrijen worden ingesteld.

Voordelen van Mobile VoIP

De belangrijkste voordelen van Mobile VoIP zijn:

  • De telefooncentrale en de krulsnoertelefoons kunnen de deur uit, alles gaat immers via de smartphone.
  • Het bellen gaat via het mobiele netwerk, u hoeft uw netwerk dus niet geschikt te maken voor VoIP-technologie, want een vast netwerk is niet nodig. Dit betekent ook dat u geen expert in huis hoeft te halen die verstand heeft van switches, routers, netwerkbekabeling en de inrichting van QoS binnen het netwerk.
  • De bereikbaarheid van uw bedrijf wordt beter, u en uw medewerkers dragen immers altijd hun smartphone bij zich en zijn overal – ook buiten kantoor -bereikbaar.
  • Medewerkers kunnen via de smartphone-app hun eigen bereikbaarheid managen.
  • Voicemail wordt als geluidsfragment naar uw e-mail verstuurd. De berichten kunnen worden opgeslagen, bewaard en doorgestuurd. Tevens is het mogelijk om voicemail berichten binnen het Zoho CRM pakket op te slaan en te koppelen aan de klant.

Nadelen van Mobile VoIP

  • Zowel het contract van de vaste telefoon als het contract van de mobiele telefoon moet vrij zijn om Mobile VoIP te kunnen koppelen. Een goede timing of een gefaseerde overgang zijn dan de oplossingen.
  • De centrale moet worden ingericht, dus er zijn eenmalige kosten.
  • De overgang naar werken met VoIP vergt discipline van de medewerkers. De medewerker is zelf verantwoordelijk dat hij de juiste instellingen gebruikt. Dus als hij doorschakelen heeft ingesteld tijdens een meeting, moet hij niet vergeten om deze instelling na zijn meeting terug te zetten.
  • Als de accu van een mobiele telefoon op is, is men zowel via vast en mobiel niet bereikbaar.
  • Het bedrijf wordt contracthouder van de mobiele nummers, omdat de vaste en mobiele nummers in dezelfde omgeving moeten staan. Dit zou kunnen betekenen dat een medewerker 2 mobiele nummers gebruikt: 1 voor privé en 1 voor zakelijk gebruik.

Krulsnoeren de deur uit

Mobile First werken, we komen er niet onder uit. Er zal in de komende jaren een overgang plaatsvinden van vaste telefonie naar mobiele telefonie. Deze trend komt er en zal niet meer weg te denken zijn. Vindt u het ook tijd worden om de krulsnoeren de deur uit te doen? InternetOveral wil u graag verder informeren over de mogelijkheden van Mobile First werken en Mobile VoIP.

Meer weten over Mobile First VoIP

Deel dit bericht:

Inschrijven voor de nieuwsbrief


Voornaam*
Achternaam*
Email*
Neem de code over
Reload
Sluiten